В уряді запланували до кінця року впровадити наступний етап реформи державної служби. Слідом за держсекретарями до когорти держслужбовців додадуться генеральні директорати.

До кінця поточного року 10 міністерств мають сформувати свої перші генеральні директорати – з питань пенсійної реформи, охорони здоров’я, юстиції, освіти, децентралізації і публічних фінансів. Що це за структурні підрозділи, чим вони займатимуться, яку користь принесуть та чи зросте за їх рахунок "штат" держслужбовців – з'ясовували журналісти сайту "24".

Що вже реформували

Як пояснюють експерти з держреформи, основне завдання – відділити політичну складову від роботи міністерств.

"Яка б партія не прийшла до влади, це не має впливати на якість роботи державного апарату, бо від цього залежить конкурентоспроможність і дієздатність всієї країни. Аби забезпечити політичну нейтральність державної служби, в Україні створено інститут державних секретарів, які призначаються у міністерствах на п'ять років", – пояснила заступник державного секретаря Кабінету міністрів України Тетяна Ковтун.

Наступні кроки

Першочергові завдання у реформуванні міністерств: звільнити їх від управління державними підприємствами, інспекцій, перевірок, надання послуг, видачі ліцензій. Далі – вибудувати такий процес, щоб спершу приймалися виважені спільні рішення, а вже потім готувалися нормативні акти. Ці самі спільні рішення мають прийматися у аналітичних центрах при міністерствах, де працюватимуть фахівці з кожної галузі (залежно від компетенції міністерства), і ці фахівці будуть новими людьми, з новим баченням, але які вже мають певні здобутки і знання. Власне, це і будуть генеральні директорати.

Це не просто підрозділ, де працюють багато спеціалістів, які пишуть відповіді громадянам, депутатам... А це така група людей, які мають аналітичні навички, можуть писати законопроекти, аналізувати проблеми громадян, зрозуміти, як їх вирішити,
– розповіла перший заступник міністра юстиції Наталія Севостьянова.

Директор Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко відзначив, що "міністерства мають перетворитися на своєрідні аналітичні центри і проектні офіси реформ. Генеральні директорати у реформованих міністерствах мають проводити аналіз стану справ, ідентифікувати проблеми, комунікувати зі стейкхолдерами, на цій основі пропонувати обґрунтовані пропозиції щодо політики уряду і відповідно готувати законодавство необхідне для імплементації".

Як виглядатимуть генеральні директорати

Це буде спеціальний підрозділ з людей, які саме формуватимуть політику міністерства. Кількість їх залежатиме від сфери компетенції міністерства. Очолить кожен директорат генеральний директор.

Зокрема, за словами Севостьянової в Міністерстві юстиції планують спершу сформувати 2 повноцінні директорати до кінця року, а в наступному – ще чотири. Натомість у інших міністерствах підхід інакший: сформувати усі потрібні директорати, але частково, а повний штат добирати поступово.

Під час пілотного періоду реформування планують набрати близько 1000 нових співробітників у генеральні директорати. При цьому Мінфін забороняє створювати нові посади. Схема така: як тільки формується генеральний директорат, відбувається передача йому відповідних повноважень, а така сама кількість посад, які раніше цими питаннями займались, буде скорочена.

Під "оптимізацією" мають на увазі не скорочення персоналу, а розвантаження міністерств від зайвої роботи, щоб вони зосередилися безпосередньо на формуванні політики у своїх сферах. У результаті функціонального аналізу ми маємо визначити функції, які є невластивими або застарілими – управління державною власністю, надання послуг. Ці функції мають бути рано чи пізно виведені із міністерств в інші органи виконавчої влади – агенції, служби і інспекції,
– пояснив Сергій Сорока, менеджер групи Реанімаційного пакету реформ "Реформа публічної адміністрації".

Остаточним підсумком цієї реформи у кожному із міністерств має бути 4-5 генеральних директоратів, і 60-70 генеральних директорів із командою загалом у всіх міністерствах.

Як формуватимуть генеральні директорати

На конкурсній основі. При кожному міністерстві діятиме спеціальна конкурсна комісія. Кандидатам потрібно буде пройти кілька етапів відбору.

До кінця серпня обіцяють запустити портал вакансій у генеральні директорати усіх 10 пілотних міністерств, де кожнен кандидат зможе також подати основні відомості про себе. Обов'язковою умовою є подання декларації про доходи.

Серед іспитів для претендентів: 
- тест на знання законодавства України,
- тест на логічне мислення,
- підтвердження знання української мови (у дипломі про освіту або здати тест і отримати відповідний сертифікат, якщо людина навчалася за кордоном).
- власне співбесіда, де ставитимуть ситуативні завдання та питання про мотивацію кандидата.

Керівництво і зарплати

Підзвітними генеральні директорати будуть профільним заступникам міністра. Але при цьому їм обіцяють значно вищу заробітну плату. Так директор генерального директорату отримуватиме 60-65 тисяч гривень, керівники експертних груп – 50 тисяч, рядові експерти – 40 тисяч гривень. Доплати цим спеціалістам спершу здійснюватимуться "з кишені" Євросоюзу. Далі очікують, що з цим завданням впорається і український бюджет.

Очікування у реформаторів досить оптимістичне. Головне, кажуть, щоб експерти з різних сфер діяльності пішли на конкурси і стали ефективними держслужбовцями в складі генеральних директоратів.


Джерело 

  Друк статті